Pagini

5 martie 2014

Filtrul Triplu al lui Socrate...




Intr-o zi, o cunostinta de-a marelui filosof l-a intalnit si l-a intrebat:
"Stii ce-am auzit despre prietenul tau?"

"Stai putin", a replicat Socrate, "inainte de a-mi spune ceva, as dori sa facem un test. Se numeste Testul Filtrului Triplu."

"Filtrul Triplu....?"

"Exact.", a continuat Socrate. "Inainte de a vorbi cu tine despre prietenul meu, ar fi o idee buna sa stam un pic si sa filtram ceea ce vei spune.
Primul filtru este filtrul Adevarului:
Esti absolut sigur ca ceea ce vrei sa-mi spui este adevarat?"

"Nu", spuse omul. "De fapt doar am auzit despre asta si......"

"In regula", a spus Socrate. "Deci nu stii daca este adevarat sau nu. Acum hai sa incercam si al doilea filtru, filtrul Bunatatii:
Ceea ce vrei sa-mi spui despre prietenul meu este ceva bun?"

"Nu, din contra........."
"Deci," a continuat Socrate, "vrei sa-mi spui ceva rau despre el dar nu esti sigur ca este adevarat. Totusi poti sa treci testul, deoarece mai este un filtru: filtrul Utilitatii:
Ceea ce vrei sa-mi spui despre prietenul meu imi va fi de folos?"

"Nu, nu chiar."

"Bine", a concluzionat Socrate, "Daca ceea ce vrei sa-mi spui nu este nici adevarat, nici bun, nici chiar folositor, de ce mai trebuie sa-mi spui ceea ce vrei sa-mi spui?"
*
În fiecare om sălăsluieşte un soare, totul e să-l lăsăm să ardă.

ankladyl